
Verwar jij je bedrijf met je droom?
Vorige week sprak ik een ondernemer met de droom om grote projecten voor grote opdrachtgevers te doen binnen haar vakgebied. Daarvoor is ze nu een team aan het bouwen. Zodat ze aantrekkelijker (minder kwetsbaar) wordt voor haar droomklanten.⠀
Naar de voorwaarden van een ander
In ons gesprek gaf ik haar terug dat ze haar hele bedrijf aan het inrichten is naar de voorwaarden van een ander. Haar droomklanten weliswaar, maar toch. Ze was niet haar ideale levensstijl aan het leven. Ruimte om eens spontaan een middag vrij te nemen was er niet meer.⠀
De goede vraag
Ik zei tegen haar: ‘Ik ben ervan overtuigd dat het anders kan. Als je jezelf maar de goede vraag stelt’. Die vraag kan bijvoorbeeld zijn: ‘Hoe kan ik mijn droom waarmaken, zonder dat dit ten koste gaat van mijn ideale levensstijl?’.⠀
De weg er naartoe is niet leuk meer
Dit kan als je zorgt dat je met je bedrijf faciliteert dat je de tijd en het geld hebt om je droom waar te maken. Veel ondernemers ondernemen met de focus op hun droom, terwijl de weg ernaartoe niet leuk meer is. Ze werken hard, maken veel kosten, houden weinig over.⠀
Twee dagen werken en heel goed verdienen
Wat als je eerst op de slimste manier je bedrijf neerzet? Een bedrijf waarmee je met bijvoorbeeld slechts twee dagen werken per week heel goed verdient? Dán heb je de tijd en het geld om daarnaast (vaak sneller) je dromen waar te maken. Zeker als je in een creatief en/of innovatief werkveld zit – zoals de ondernemer die ik sprak -, zul je voor grote, uitdagende projecten tijd, ruimte en energie moeten hebben om maximaal te presteren. In een bedrijf waarin je keihard werkt, zijn die er niet.⠀
Je bedrijf verwarren met je droom
Ga voor je dromen, neem ze serieus. Dat doe je niet door je bedrijf te verwarren met je droom. Dat doe je door in de eerste plaats geld en tijd voor jezelf te creëren. ⠀
Wil jij ook je bedrijf op de slimste manier inrichten? Zodat je bedrijf de tijd en het geld oplevert voor wat nog meer belangrijk voor je is? Ga met me in gesprek om te ontdekken welke mogelijkheden hiervoor zijn in jouw bedrijf.