Nieuws

September bleek mijn meest lucratieve maand ooit. Hoe dat kan?

Lancering doen, lanceren, alles is om van te leren, doorzettingsvermogen, businessplan maken, omzetdoel behalen, hoe moet je lanceren, lanceren tips, high-end klanten krijgen, high-end programma maken, 50.000 euro omzet per maand, omzet verhogen, geld verdienen, meer geld verdienen, businesscoach, suzanne van schaik, the real intensive, Suzanne van schaik jaartraject, geld is energie, meer beter betalende klanten, nieuw aanbod, ondernemersfouten, sales calls krijgen, gekwalificeerde leads krijgen, klanten die willen investeren, kennisondernemer, 100.000 euro verdienen, blog, lucratief businessmodel, high-end businessmodel, business mentor, procesdoel stellen, iets nieuws lanceren,

Vorige maand werd het idee voor mijn nieuwe driemaandentraject, The Real Intensive, geboren. 

Mijn business manager Iris noemde het ‘een gouden zet’. 

Want nu september erop zit, bleek het mijn meest lucratieve ooit.

Hoe dat kon? 

Dit is mijn eerlijke verhaal…

 

Ik hield het super simpel

Nu ik erop terugkijk: The Real Intensive was een soort lean lancering, die ik per ongeluk deed. 

Per ongeluk, omdat het niet mijn bedoeling was om te lanceren.

Ik vind het relaxter om doorlopend zichtbaar te zijn en daarmee verspreid over het jaar klanten binnen te halen.

Bovendien vind ik een lancering meer passen bij een groepsprogramma en dat is niet wat ik (nu) aanbood.

Er zullen dan ook vast ondernemers zijn die zeggen dat mijn lancering geen lancering mag heten.

En dat vind ik helemaal prima 😂.

Ik heb inderdaad geen (online) event georganiseerd, een challenge gedaan of webinars gegeven. Wat bij de meeste lanceringen wel gebeurt.

Misschien is zelfs wel de enige reden waardoor je mijn lancering een lancering zou kunnen noemen, dat ik een deadline had. 

Ik had namelijk ook geen echte salespage. Met sales copy enzo 😉.

Alleen een pagina waarop je een call met me kunt boeken, testimonials van klanten kunt lezen en waar je een simpele video vindt, opgenomen met mijn iPhone.

That’s all

Die pagina heeft iemand anders in elkaar geknutseld voor een euro of €250,-.

En dat is ook meteen alles wat ik qua geld geïnvesteerd heb in de promotie van dit aanbod.

Disclaimer: natuurlijk doe ik daarnaast incidentele (denk: ergonomische bureaustoel à €2500,-) en doorlopende (denk: businessmanager) grote en kleine investeringen in mijn bedrijf.

Ik maakte dus een landingspagina waarop mensen een call met me konden boeken, maar durf te beweren: het kan ook zonder. 

We maken het vaak véél te ingewikkeld.

We maken het vaak véél te ingewikkeld.

Het gaat erom dat mensen een call bij je kunnen inplannen.

Dat kan ook door ze te laten replyen op een mail of je te DM’en.

 

Wat maakt dat mensen een call bij je boeken?

HOE mensen een call bij je kunnen boeken, is van ondergeschikt belang.

Belangrijker is wat maakt DAT ze het doen.

Want de juiste mensen boeken niet zomaar een call bij je. Het moet echt interessant voor ze zijn.

Daarom heb ik ervoor gezorgd dat ik dagelijks zichtbaar was en steeds opnieuw een call-to-action gedaan.

Zodat als de ene call-to-action niet triggerde, de volgende het wel deed. 

En nee, ook met zichtbaar zijn alleen red je het niet. Een mixje van strategie, authenticiteit, credibility heb je daar wel voor nodig.

Een mixje van strategie, authenticiteit en credibility heb je daar wel voor nodig.

Een strategie die ik achteraf (te) weinig heb toegepast: de deadline duidelijk benoemen. 

Maar die deadline had ik wél.

En die was misschien wel vooral een stok achter de deur voor mezélf.

Wij mensen hebben deadlines nodig. 

Dat geldt ook als we op school zitten en een diploma moeten halen.

Dus waarom maken we in onze business niet wat meer gebruik van dat principe.

 

Lanceren gaat met eb en vloed

Lanceren gaat in fases, seizoenen, golven. Net hoe je het wilt noemen.

Die heb ik duidelijk herkend.

Eerst “lanceerde” ik het idee, wat in mijn geval niets anders was dan op Stories vertellen welk idee ik had bedacht.

Diezelfde week nog kwam de eerste klant.

So far, so good!

Appeltje eitje!

Maar toen viel het stil… 

En als ik niet had geweten dat dit een vrij natuurlijk proces is (denk: eb en vloed), had me dat ongetwijfeld ontmoedigd.

Nu herkende ik wat er gebeurde: na de eerste high, kwam er nu een low.

Na de eerste high, kwam er nu een low.

Niets om van te schrikken, maar nog steeds had ik momenten waarop ik dacht:

  • Zie je wel, nu komt er niemand meer.
  • Ach, één klant hiervoor is toch ook prima?
  • De ondernemers die ik hiervoor wil, hebben natuurlijk allemaal hun plan al klaar voor het laatste kwartaal. Ik ben te laat…

…gedachten die a) niet echt helpend waren en b) zeker niet per se waar zijn.

Gedachten om me te beschermen tegen afwijzing.

Tegen genegeerd worden (lees: geen reactie krijgen), wat de ergste vorm van afwijzing is.

Ik besteedde zo min mogelijk aandacht aan die gedachten en ging door.

Waardoor ik de laatste dag voor de deadline mijn agenda plots vol had met sales calls.

Dit is en blijft mijn belangrijkste businessles ooit: ALTIJD. BLIJVEN. DOORGAAN.

Tot het áller-, áller-, állerlaatste eind.

Als ondernemer kunnen we hele heftige dingen meemaken.

Grote verliezen en teleurstellingen.

De kunst is dan om te denken: alles is om van te leren. 

Als ondernemer kunnen we hele heftige dingen meemaken.

En geen betekenis te geven aan de emoties die je erbij voelt.

Om te denken: ik ben nu verdrietig. Of: ik ben nu onzeker. Of: ik ben nu teleurgesteld. Punt. 

Neutraliseren, noem ik dat.

(het tegenovergestelde van dramatiseren)

Lancering doen, lanceren, alles is om van te leren, doorzettingsvermogen, businessplan maken, omzetdoel behalen, hoe moet je lanceren, lanceren tips, high-end klanten krijgen, high-end programma maken, 50.000 euro omzet per maand, omzet verhogen, geld verdienen, meer geld verdienen, businesscoach, suzanne van schaik, the real intensive, Suzanne van schaik jaartraject, geld is energie, meer beter betalende klanten, nieuw aanbod, ondernemersfouten, sales calls krijgen, gekwalificeerde leads krijgen, klanten die willen investeren, kennisondernemer, 100.000 euro verdienen, blog, lucratief businessmodel, high-end businessmodel, business mentor, procesdoel stellen, iets nieuws lanceren,Je hebt gekwalificeerde leads nodig

Terug naar die agenda vol sales calls. Ook daarmee ben je er helaas nog niet. 

Je hebt gekwalificeerde leads nodig.

Niet zomaar mensen, maar mensen in een (Zoom) call die niet heel bang zijn of heel erg geleid worden door ego.

Je wilt zo min mogelijk tijd en energie verloren laten gaan aan mensen die niet passen bij je aanbod. 

Je wilt zo min mogelijk tijd en energie verloren laten gaan aan mensen die niet passen bij je aanbod. 

Zodat je er zoveel mogelijk kunt zijn voor de mensen voor wie het wél passend is.

Én die ook bereid zijn te investeren uiteraard. Die slim, moedig en liefst ook gewoon pragmatisch kunnen zijn.

Die denken: ik ben nu bij A, ik wil naar B, ik heb hulp nodig om daar te komen en jij weet waar je het over hebt. Dus investeer ik in mezelf via jou. 

Dit is een van de redenen dat ik vorige week in Stories deelde voor wie The Real Intensive NIET is. 

Een tactiek om de mensen die niet ‘ja’ kunnen of willen zeggen óf die voor jou niet passend zijn, af te schrikken.

En daarmee aantrekkelijker te worden voor de mensen die je wél wilt.

Er is nog veel meer wat je kan doen om gekwalificeerde leads te krijgen. Als je mijn klant bent, help ik je er uiteraard graag bij. 

 

Wees flexibel in je denken

Een andere succesfactor: wees nooit gehecht aan hoe het geld of de klanten binnenkomen.

Soms gebeurt dat door een klant persoonlijk te benaderen.

Soms door een socialmediapost.

Soms door een doorverwijzer.

Staar je vooral niet blind op de HOE.

En denk ook niet bij de eerste poging, dat het ‘dus niet werkt’. 

De kans is groot dat je mensen eerst op 25 verschillende manieren moet benaderen, voordat je precies de juiste taal hebt gevonden waar ze op aangaan. 

De kans is groot dat je mensen eerst op 25 verschillende manieren moet benaderen, voordat je precies de juiste taal hebt gevonden waar ze op aangaan. 

Als jij de mensen die je benadert nauwkeurig hebt geselecteerd, is de kans groot dat jouw aanbod interessant voor ze is.

Maar dat neemt niet weg dat je nog moet leren hoe je hen dat duidelijk maakt. 

Ook hiervoor geldt: altijd gewoon doorgaan. 

(En zorgen dat ik je erbij help 😉).

Ik schreef bijvoorbeeld verschillende posts die niet direct leads op leken te leveren.

Maar toen ik twee keer een Instagram Live deed (waar ik aanzienlijk minder tijd aan had besteed dan aan die posts), kwamen er twee keer twee leads binnen. 

Die Instagram Lives had ik waarschijnlijk nooit gedaan als ik niet eerst die posts geschreven had. 

Want doordat die posts nog niet genoeg opleverden, dacht ik: ik ga iets anders proberen.

Daarom is het zo belangrijk om te DOEN. Je kunt het alleen beter gaan doen, door het eerst te DOEN.

En zodra je merkt dat iets werkt: ga het HERHALEN. Uitmelken. Opnieuw doen. 

 

Het is zaak om je nek uit te steken

Nog een succesfactor: speel vooral niet op safe, als je bepaalt WAT je dan gaat doen.

Met safe bedoel ik bijvoorbeeld: je verschuilen achter funnels en ads.

Bewaar die maar voor als je voorbij de half miljoen bent met een aanbod dat zich al lang en breed bewezen heeft.

Bewaar op safe spelen maar voor als je voorbij de half miljoen bent een aanbod dat zich al lang en breed bewezen heeft.

Als je al precies weet op welke boodschap de klanten aanhaken.

En je toe bent aan opschalen.

Lanceer je iets nieuws, dan is het zaak om je nek uit te steken. 

Om live aanwezig te zijn op Facebook, Instagram of tijdens een webinar.

Om met je hoofd op video te gaan. 

Om mensen persoonlijk te benaderen.

Om het gesprek aan te gaan. 

Dát is hoe je informatie verzamelt. 

En ja, dat voelt soms echt heel naakt en kwetsbaar. En dus soms ook stom. Maar het is wel wat nodig is.

 

Geld zit nooit vast aan een persoon of aanbod

Wat ik ook heb gemerkt: sommige mensen die met me in gesprek kwamen over The Real Intensive pasten beter in mijn jaartraject.

Daarom is het zo belangrijk niet gehecht te zijn aan HOE het geld binnenkomt.

Focus je op je doel, niet op het middel om het doel te behalen. 

Maak zeker een plan, maar sta ervoor open dat het Universum een heel ander plan voor je kan hebben.

Maak een plan, maar sta ervoor open dat het Universum een heel ander plan voor je kan hebben.

Geld is energie. 

Het kan op ontelbare manieren naar je toekomen en zit nooit vast aan een persoon of aanbod.

 

Je wilt het gevoel hebben dat je mensen kapot spamt

Toen ik het idee bedacht voor The Real Intensive, nam ik me voor om op werkdagen elke dag er iets over te delen.

Een procesdoel stellen, noem ik dat.

Dat betekent: een doel stellen dat gaat over jouw actie (x aantal keer posten over je aanbod), niet over het resultaat (x euro verdienen met je aanbod).

Dit werkt enorm goed, omdat ik weet: resultaat komt altijd voort uit de actie. 

(soms kan het líjken of resultaat uit de lucht komt vallen, maar dan nog komt het altijd door een actie die je eerder genomen hebt) 

Wat ik deelde, hoefde niet hoogdravend te zijn.

Waar het me om ging: dat mensen keer op keer over dit aanbod zouden horen.

Voor wie het bedoeld is en wat het oplevert.

Met één post of e-mail ga je de oorlog niet winnen.

Met twee of drie ook niet. 

Je moet het gevoel hebben dat je mensen er kapot mee spamt.

Dat is namelijk niet zo. Mensen zijn niet alleen maar met jou bezig. Ze kijken en lezen maar half.

Mensen zijn niet alleen maar met jou bezig. Ze kijken en lezen maar half.

En als ze je irritant vinden, dan ontvolgen ze maar gewoon. 

Je mag je NOOIT laten leiden in je bedrijf door mensen die je niet waarderen. 

In plaats daarvan wil je herhalen, herhalen en herhalen voor de mensen die je WEL waarderen.

 

Simpel is heel high-end

Verder was The Real Intensive geen uitgewerkt plan, toen ik het ging promoten.

In tegendeel. 

Letterlijk binnen vijf minuten nadat ik het idee bedacht, maakte ik er Stories over en had ik het in de wereld gezet.

De invulling en de uitwerking bedacht ik in de weken daarna, TERWIJL ik het al aan het promoten was. 

De invullen en uitwerking bedacht ik TERWIJL ik al aan het promoten was.

Daar was ik ook gewoon transparant over.

Mensen houden daarvan. Dat je gewoon mens bent. En ze deelgenoot maakt van je proces. Het maakt je geloofwaardig. 

Die invulling en uitwerking hield ik trouwens ook retesimpel. 

Een aftrap met vier 1-op-1 workshops. Daarna elke week een 1-op-1 call. En daarbij nog persoonlijke support via Voxer (een soort Whatsapp). 

Ik heb daar geen uren over nagedacht. 

Want – remember?- ik weet dat ik het toch eerst een keer moet DOEN, voordat ik het een volgende keer weer beter kan doen. 

En simpel is heel high-end. 

Succesvolle mensen hebben helemaal geen zin om een half uur te luisteren naar wat ze precies gaan krijgen. Ze willen het snel snappen.

 

Veel ondernemers gaan hier nat op

Natuurlijk heb ik het ook vooral simpel gehouden, omdat het de eerste keer is. 

Voor een eerste keer zal ik je nooit aanraden om bijvoorbeeld een hele online omgeving met 20 profiessionele video’s te (laten) maken.

Veel ondernemers gaan daar nat op.

Huren een videograaf in die een hele online academie met ze opzet en draaien vervolgens zelf verlies op hun aanbod.

Nogmaals: zo’n investering is leuk en slim als je aanbod zich bewezen heeft, je wil opschalen en tijd wil gaan besparen. 

Maar dat is niet hoe je begint met een nieuw aanbod.

Verkoop eerst eens je live begeleiding, zodat je leert wat de klant die je met dit aanbod aantrekt precies nodig heeft en wat wel en niet het verschil maakt voor het resultaat.

Verkoop eerst eens je live begeleiding.

Zodat je dat LATER in een haarfijne structuur en – bijvoorbeeld – groepstraining of videoserie kunt stoppen. 

 

Perfectionisme is middelmatigheid

Tot slot: er zijn honderden dingen die ik aan The Real Intensive kan optimaliseren.

En dat is oké.

Als er één ding is aan deze blog waarvan ik wil dat je het onthoudt: je kunt alleen iets beter maken als je het eerst doet.

Je kunt alleen iets beter maken als je het eerst doet.

Dus ben ik nu eerst aan het doen: aan de slag met super leuke klanten.

Perfectionisme is geen deugd. Perfectionisme is middelmatigheid.

The Real Intensive heb ik bedacht om je te helpen om in drie maanden vijf high-end klanten binnen te halen en daarmee minimaal €50.000,- extra omzet binnen te halen. 

Ik was/ben afgelopen maand zelf vijf nieuwe high-end klanten aan het onboarden. 

Het kan dus ook in één maand. 

 

Hoeveel tijd ik hiermee kwijt was?

Misschien vraag je je nog af hoeveel ik afgelopen maand gewerkt heb om dat voor elkaar te krijgen?

Ik kan het je precies vertellen, omdat ik mijn tijd track met Toggl. Hiermee documenteer ik waar ik de tijd die ik aan mijn business besteed aan besteed. 

Ik track niet alleen de tijd dat ik achter mijn computer zit, maar bijvoorbeeld ook: 

  • de tijd dat ik Stories maak terwijl ik mijn hond uitlaat
  • het telefoontje met mijn business manager, waarin we ‘gewoon even bijkletsen’
  • de acht uur dat ik op locatie was voor mijn VIP-dag op 10 september

En: 

  • de hele dag dat ik bij Landgoed Duin & Kruidberg was voor intervisie met andere businesscoaches
  • de Q&A calls met mijn eigen mentor, die vanwege tijdsverschil ‘s avonds zijn, vaak  twee uur duren en waarin ik ik vooral ook luister naar de vragen van anderen
  • ’s avonds nog even een Instagram post schrijven, omdat ik daarvoor de inspiratie voel

Veel van deze uren voelden niet als werktijd, omdat ze geen ‘verplichte’ tijd waren en ik alle vrijheid had. 

Maar ik heb ze dus wel meegeteld.

En dan vertelt Toggl mij dat ik in september 144 uur maakte. Dat is 36 uur per week. 

Toggl vertelt mij dat ik in september 36 uur per week maakte.

Dit was dus niet alleen tijd waarin ik bezig was klanten binnen te halen. Ik werkte in deze tijd ook met bestaande klanten.

Als ik de tijd die ik aan mijn eigen Mastermind en mijn eigen businesscoaching besteedde hier van de 144 uur afhaal, dan blijft er 120 uur over.

Dat is 30 uur per week. 

Nogmaals: ik tel alle werkzaamheden mee. Ook “kleine” dingetjes als DM’s en reacties beantwoorden op social media.

Die ‘flexibele’ werkzaamheden voelen natuurlijk anders dan een sales- of coaching call op een vaste tijd, maar ik reken ze wel als werk. 

 

Het bewijs dat het echt kan

Ik zie zo nog 100 manieren waarop ik die 30 uur per week efficiënter en effectiever had kunnen besteden.

Maar dat doet er nu niet toe. 

Wat er wel toe doet, is het bewijs dat het echt kan: meer betere betalende klanten binnenhalen en daarmee veel omzet boeken zonder dat je privéleven eraan gaat of je hoge kosten moet maken. 

Met deze blog heb ik je uitgelegd hoe ik het mogelijk maakte. 

Maar natuurlijk kan en wil ik je er nog veel meer over leren.

Sterker nog: natuurlijk heb je nog veel meer kennis, vaardigheden en ook persoonlijke begeleiding nodig. Zonder lukt het gewoon niet.

Natuurlijk heb je nog veel meer kennis, vaardigheden en ook persoonlijke begeleiding nodig.

Niemand niet. Dat is een illusie.

 

Hoe snel wil je resultaat halen?

De deadline voor The Real Intensive is verstreken, maar je kunt nog wel in gesprek over mijn jaartraject. 

Dat dit traject een jaar duurt, zegt precies niks over hoe snel je resultaat kunt halen.

Wil je in de eerste maand al vijf super goed betalende klanten binnenhalen? 

En daarmee de investering direct vijf keer terugverdienen?

Let’s do it.

Als jij je durft te committeren aan een ambitieus doel…

…dan committeer ik me er graag aan om je er zo goed mogelijk bij te helpen. 

Boek hier je call. 

 

Liefs,

Suzanne

 

P.S. Ik kan je het beste helpen als je al een jaaromzet hebt van rond de €100.000,-, je een business hebt in coaching of consultancy, het belangrijk voor je is om je omzet en winst te verdubbelen, je graag met leuke, goede klanten wilt werken én je volop (en meer) vrijheid wilt ervaren in je bedrijf. Geef je op voor een strategiesessie. Dan onderzoeken we wat je nodig hebt. 

 

Gratis Online Masterclass

Hoe je high-end klanten krijgt via social media zónder te adverteren

Reageer op deze post