Nieuws

Kunnen we het misschien even hebben over de tendens?

femke halsema, femke halsema kritiek, leiderschap, ondernemers, kritiek ondernemers, leiderschapstraining, verbinding, taal, marketing, boodschap, femke halsema aftreden, femke halsema vertrouwen, businesscoach, suzanne van schaik, dochter, fouten maken, zelfverwijt, discussie
“Ze moet aftreden”. Ik Google op ‘Femke Halsema’. De kritiek op haar heeft me getriggerd. Over de inhoud van de discussie heb ik geen mening. Te complex. Te weinig informatie. Ik zou het heel arrogant vinden om achteraf, vanaf de zijlijn, stelling in te nemen over iets waar ik slechts wat media-berichten over heb gelezen. Maar kunnen we het misschien even hebben over de tendens?⠀

Over het feit dat de media het woord ‘leider’ aan de lopende band koppelt aan onaantrekkelijke woorden als ‘kritiek’, ‘onder vuur’, ‘hypocriet’?

En wat voor impact dat, al die niet onbewust, heeft op ondernemers – op andere leiders?

Kunnen we het daar alsjeblieft eens over hebben?

Wij ondernemers, die denken dat we tegen kritiek kunnen, omdat we weten dat het erbij hoort.

Waarbij het venijnige is dat we dat ook kunnen. Ik bedoel: 𝘸𝘦’𝘳𝘦 𝘴𝘵𝘪𝘭𝘭 𝘢𝘭𝘪𝘷𝘦.

Neemt niet weg dat het ons, al dan niet onbewust, bang kan maken dat we andere mensen triggeren. Dat we ons er, al dan niet onbewust, tegen wapenen om die triggers op ons geprojecteerd te krijgen.

Waardoor we steeds moeilijker kunnen verbinden met dat wat we ECHT vinden. Of met dat waar we ons ECHT over opwinden. Onze ouders lezen tenslotte ook mee. En vrienden, die je toch al niet meer konden volgen.⠀

Bovendien: we willen ook niet te negatief zijn. Niet te veel schoppen. Niet te veel beter weten.

En door al die dingen waarvan niet zozeer anderen, maar vooral wijzelf, niet willen dat we ze doen. Door al die dingen kunnen we steeds moeilijker verbinden met onze boodschap.

Omdat we WETEN dat mensen erdoor getriggerd gaan zijn.

En ik denk dus dat dit alles te maken heeft met hoe we praten over leiders als Femke.

Het is allemaal taal. 

De taal van 69% van de bevolking en de vertaling daarvan door media. Woorden met verwijt.

En zelfs al zouden ze inhoudelijk terecht zijn…

Het raakt me dat dit de woorden zijn waarmee we ongemerkt gevoed worden.⠀

femke halsema, femke halsema kritiek, leiderschap, ondernemers, kritiek ondernemers, leiderschapstraining, verbinding, taal, marketing, boodschap, femke halsema aftreden, femke halsema vertrouwen, businesscoach, suzanne van schaik, dochter, fouten maken, zelfverwijt, discussie

Nee, ik vind niet dat leiders onherroepelijk hun gang moeten kunnen gaan, omdat ze zo moedig waren om als leider op te staan. Zeker niet.

Maar ja, ik wil wel mijn dochter kunnen uitleggen dat mensen dingen heel goed kunnen, omdat ze het meestal eerst heel vaak fout hebben gedaan.

Inderdaad – sommige fouten zijn onacceptabel.

Inderdaad – soms is vertrouwen niet meer te herstellen.

Maar dat het collectief, de mensen die NIET getraind zijn in leiderschap, zoveel impact heeft op iemand die dat wél is… dat vind ik op een bepaalde manier nog beangstigender.

Niet omdat we onze stem niet moeten laten horen.

Wel omdat ook wij moedige, moeilijke keuzes te maken hebben. Net zoals Femke.

En dat gaat een stuk beter zonder zelfverwijt.

 

P.S. Is het ook voor jou tijd om te verbinden met dat wat je ECHT vindt? En daar heel goed mee te verdienen? Ga met me in gesprek.

Gratis Online Masterclass

Hoe je high-end klanten krijgt via social media zónder te adverteren