Nieuws

Hoe je bereikt dat je doelgroep stopt met scrollen, geraakt wordt én actie onderneemt

Suzanne van schaik, businesscoach, high level businesscoach, high-end ondernemen, stoppen met scrollen, marketing, effectieve marketing, goede marketeer, verbinding maken, blogs schrijven, kennis delen, standpunt innemen, meer bereik op social media, meer online bereik, communicatie, marketingwaarde, doorbraak ondernemer

De meeste marketing heeft helemaal geen marketingfunctie.

Wait. Whut?

Ja, ik bedoel dus dat veel dingen die ‘marketing’ worden genoemd, helemaal niet doen wat marketing doet. 

Kijk. Marketing gaat niet over ‘kennis delen’. Zelfs niet over ‘een waardevol blog’ schrijven, denk ik. 

…anders zou toch iedereen die kennis heeft van zijn vakgebied (en dat zijn er veel…), en daar wat over opschrijft, een goede marketeer zijn? 

We denken vaak dat marketing ‘m zit in weten welke hashtags je moet gebruiken.

Of welk zoekwoord.

In weten hoe het LinkedIn algoritme werkt.

En op welk tijdstip je het beste een post kunt plaatsen. 

En hoewel dat natuurlijk allemaal handig kan zijn om te weten…

…ligt de essentie en de functie van marketing heel ergens anders.

In weten hoe je VERBINDING moet maken met taal.

Wat je precies moet ZEGGEN.

Wat je precies moet SCHRIJVEN.

Zodat de ander: 

❗️ Stopt met scrollen. Zijn auto aan de kant van de weg zet om verder te lezen. GELIJK op ‘Lees meer’ wil klikken.

❗️ Geraakt wordt. Zich aangesproken voelt. Maar nog meer: zich begrepen, gezien en gehoord voelt. 

❗️ Actie onderneemt. Je weggever downloadt. Je formulier invult. Een sessie met je aanvraagt. Je een chatbericht stuurt.

Suzanne van schaik, businesscoach, high level businesscoach, high-end ondernemen, stoppen met scrollen, marketing, effectieve marketing, goede marketeer, verbinding maken, blogs schrijven, kennis delen, standpunt innemen, meer bereik op social media, meer online bereik, communicatie, marketingwaarde, doorbraak ondernemer

Dit bereik je allemaal niet zozeer met kennis delen. 

Dit bereik je door een standpunt in te nemen.

Vorige week zag ik iemand posten: ‘Vergeet vitaliteitsgeklets en investeer in goede leidinggevenden’. 

Investeren in goede leidinggevenden is niets nieuws.

Daar zullen ook niet veel mensen door stoppen met scrollen.

Maar ‘vergeet vitaliteitsgeklets’ is een tekst die de juiste mensen (de mensen die het geklets vinden dus 😊) niet alleen zal aanspreken, maar ook zal doen verademen. 

‘Hèhè, eindelijk iemand die er net zo over denkt als ik’.

Wat denk je dat er gebeurt als iemand denkt: WAT. EEN. VERADEMING. DAT IEMAND DIT SCHRIJFT? 

Juist: interactie en aanvragen van en met je doelgroep. Maar ook: meer bereik voor je post en zo meer zichtbaarheid, nieuwe relevante volgers.

De meeste mensen in het vakgebied zullen het woord niet willen (durven) gebruiken: vitaliteitsgeklets. 

Als jíj het wel doet, sta je 10-0 voor.

Natuurlijk: moet je het wel ook echt geklets vinden.

Maar als je dat ook maar een béétje vindt, zwak dan niet af.

Want met afzwakken ga je het verschil niet maken.

Door de – voor jouw business – juiste woorden te gebruiken, doe je dat wél.

De ene zin heeft 0 marketingwaarde. 

En de andere kan je doorbraak betekenen.

Met welke zin ga jij rijk worden?

 

P.S. Seriously: je bent welkom om jouw marketingboodschap met me te delen. Vraag hier je strategiesessie aan.

Gratis Online Masterclass

Hoe je high-end klanten krijgt via social media zónder te adverteren