Blogposts

Nieuwe blogberichten direct in je mailbox

Nieuws

Met ingehouden adem door een brandende hoepel

Ervaar jij ook dat je…⁠ ⁠...nu minder wordt afgeleid (oké, op je kinderen na...) en daardoor meer aandacht hebt (voor je business bijvoorbeeld)?⁠ ⁠...je nu kwetsbaarder en daardoor meer verbonden voelt?⁠ ⁠...vanuit die verbinding en aandacht meer oog hebt voor wat de ander nodig heeft?⁠
Suzanne van Schaik
20 april 2020
Nieuws

Dé vraag die nu het kaf van het koren scheidt bij ondernemers

Ik loop met mijn hondje Abby hier door het bos (waar ik naast woon), als ik een A4’tje zie hangen. Mijn nieuwsgierigheid wint het, dus ik loop erheen om te kijken wat erop staat. ‘Wilt u svp GEEN tuinafval hier storten? Medebewoners en wandelaars vinden dat storend’, staat erop. Opzich geen gekke vraag. Toch zet hij me aan het denken.
Suzanne van Schaik
2 april 2020
Nieuws

Er is geen vraag naar een online programma

Ben jij ook bezig met een online programma? Afgelopen week sprak ik veel ondernemers die me vertelden of schreven: ‘Deze situatie "dwingt" me om nu toch echt online producten te gaan lanceren’.⁠ Helemaal logisch: het is een voor de hand liggende manier om ook in deze periode met klanten te blijven werken.⁠ Geen vraag De afgelopen jaren waren er al steeds…
Suzanne van Schaik
2 april 2020
Nieuws

De 4 principes die #COVID19 ons leert over marketing

Ik luisterde gisteravond een podcast waarin een psychiater zijn kijk gaf op hoe we omgaan met Corona. Hij zei: ‘Elk jaar sterven 2000 mensen aan suïcide. Dat vindt niemand interessant. Maar dat virus heeft blijkbaar onze aandacht getrokken. Alleen dat al vind ik fascinerend… hoe wij zo selectief hiermee bezig zijn. En enorme maatregelen nemen om dat te beheersen’.
Suzanne van Schaik
24 maart 2020
Nieuws

Het is crisis, maar jouw inkomen blijft groeien

'Ik kan net zo goed een sabbatical nemen. Want wat ik dus níet wil, is nu 3 maanden achter klanten aanjagen die toch ‘nee’ gaan zeggen’. Ik spreek een ondernemer die de afgelopen week zijn omzet zag verdampen. ‘Maar als ik nu, om deze reden, een sabbatical zou nemen, zou ik er niet echt van genieten. En als er de…
Suzanne van Schaik
24 maart 2020
Nieuws

Kost verkopen je energie? Dan zijn dit de risico’s

Veel ondernemers verkopen wel, maar niet met gemak, plezier en voor hoge bedragen. Ze voelen zich leeg en vermoeid na een verkoopgesprek. Hebben het gevoel dat ze moeten trekken, leuren en/of compromissen moeten sluiten om goed betalende klanten te krijgen. Dat kost energie. Je gaat er tegenop zien om te bellen of face-to-face te verkopen aan een klant. Het gevoel je…
Suzanne van Schaik
2 oktober 2019
Nieuws

De ene na de andere ondernemer stopt met dit verdienmodel

‘Ik heb de stekker eruit getrokken’. Vandaag las ik een Instagram post van een ondernemer die schreef dat ze is gestopt met een online membership dat ze aanbood, omdat het haar te veel energie kostte. Ze schreef ook dat ze weinig zicht had op wat haar klanten nou echt met de content die ze maakte voor het membership deden. 
Suzanne van Schaik
20 september 2019
Nieuws

Waarom mijn klant besloot nog een jaar met me te werken

Voor veel ondernemers die ik spreek, geldt dat ze vervulling missen in hun werk. Meestal schamen ze zich daar onbewust een beetje voor. Jij hebt als ondernemer immers zelf gekozen voor jouw dienst, klanten en verdienmodel. Dan is het moeilijk om aan jezelf toe te geven dat je niet meer zo wordt uitgedaagd. Dat je klanten je niet genoeg energie…
Suzanne van Schaik
18 september 2019
Nieuws

Dankbaar voor een volmaakte dochter

Vanaf het begin van mijn zwangerschap had ik het gevoel dat ze eerder zou komen. Vanaf halverwege de zwangerschap dacht ik dat ze een jongetje zou zijn. En het kon bijna niet anders of ze zou als Leeuw geboren worden. Het bleek allemaal niet te kloppen: op 23 augustus 2019 werd om 18:18 onze volmaakte dochter geboren.
Suzanne van Schaik
1 september 2019
Nieuws

Deze is voor de denkers

Succesvolle ondernemers zijn doeners, heb ik vaak gehoord. Ze wachten niet tot hun plan perfect is. Ze blijven niet hangen in cirkels in hun hoofd. Ze proberen en vallen op hun bek. Ze verdwalen niet in de inhoud van hun vak, ze bouwen als bouwvakkers aan hun bedrijf. Maken snel keuzes. En ontdekken later wel of het de juiste was.…
Suzanne van Schaik
18 juli 2019
Nieuws

Hoe bepaal je de prijs van je coachings- of adviesprogramma?

Je hebt een nieuw aanbod ontwikkeld en zoekt naar wat de juiste prijs is om ervoor te vragen. Daarom win je advies in van collega-ondernemers uit je netwerk of vraag je rond in bijvoorbeeld een Facebook-groep. Je doet 'marktonderzoek' om te achterhalen welke prijs redelijk en realistisch is. Ik begrijp dat: je wilt niet dat de prijs zo hoog is dat…
Nieuws

Wil je snel jouw inkomen onafhankelijk maken van je uren?

Als ik 2 jaar geleden zwanger was geweest, dan had ik níet geweten hoe dat te combineren met mijn werk. Ik werkte toen nog grotendeels als freelancer en dat betekent dat mijn inkomen afhankelijk was van het aantal uren dat ik werkte. Inmiddels zijn we 2 jaar verder, ben ik voor het eerst zwanger en merk ik dat je voorbereiden op…
Suzanne van Schaik
25 juni 2019
Nieuws

Veel businesscoachprogramma’s zijn zonde van je tijd

...het is de strekking van een artikel dat ik laatst tegenkwam over businesscoaching, gepubliceerd door Forbes. De onderbouwing van deze stelling: in veel businesscoachprogramma’s wordt er vooral tijd besteed aan het motiveren van de ondernemer en aan het bespreken van hoe hij of zij zich voelt. In plaats van dat de focus ligt op het ontwikkelen, marketen en verkopen van…
Suzanne van Schaik
12 juni 2019
Nieuws

Verwar jij je bedrijf met je droom?

Vorige week sprak ik een ondernemer met de droom om grote projecten voor grote opdrachtgevers te doen binnen haar vakgebied. Daarvoor is ze nu een team aan het bouwen. Zodat ze aantrekkelijker (minder kwetsbaar) wordt voor haar droomklanten.⠀
Suzanne van Schaik
11 juni 2019
Nieuws

Ik zocht wel degelijk naar quick fixes – en ik vond ze ook

Toen ik in 2017 met mijn huidige bedrijf begon, verbrandde ik praktisch al mijn schepen. Mijn parttime baan had ik drie maanden eerder opgezegd, mijn fashionblog ging helemaal op een laag pitje, mijn spaargeld investeerde ik in coaching en mijn freelance werk beperkte ik tot het minimale. Ik was gehecht aan mijn onafhankelijkheid en een comfortabele levensstijl, dus ik vond…
Suzanne van Schaik
10 juni 2019
Nieuws

Hoe ik denk over online ondernemen, opschalen en de inzet van social media voor je bedrijf?

Vorige week werd ik geïnterviewd door online ondernemer Rosanne Raubun voor haar podcast. In het interview vertel ik over onder andere - Of ik vind dit elke zelfstandig dienstverlener prijzen van €25.000,- zou moeten vragen - Hoe ik het ondernemerschap met het moederschap wil gaan combineren - Wat mijn droomomzetdoel is - Hoe ik denk over actief zijn op socialmediakanalen…
Nieuws

Je bedrijf kan alleen je ideale leven faciliteren als…

Op een blog van een Amerikaanse ondernemer las ik de volgende quote.  Hij raakte me.“It seems so simple, but a lot of times we say yes just because. Just because we need experience, just because it’s a big partner or promotion or just because we need the money. But if it doesn’t make you happy at the start it isn’t…
Nieuws

Voelde me gedwongen…

Het was 2014. Mijn fashionblog had meer dan 800.000 weergaven per jaar. Volledig organisch. En ik wist niets van SEO. Vond ik totaal niet boeiend. Ik wilde gewoon de content maken die ik leuk vond. Mijn blogposts kregen tientallen reacties. Het waren de jaren dat ik zo’n 50 schoenen per jaar toegestuurd kreeg van merken om te laten zien in mijn…
Suzanne van Schaik
30 april 2019
Nieuws

Waarom ik denk dat het wél allemaal kan

Iets waar ik nog veel meer voor wil gaan staan in mijn bedrijf en leven is dat wél alles kan. Om me heen zeggen mensen zo ontzettend vaak: ‘Je kunt niet alles tegelijk’. En: ‘Je wilt te veel’. Toen ik dat laatst tegen een Mastermind-maatje van me zei, zei ze: ‘Wat een onzin’. Ik vond die reactie zo’n verademing in…
Suzanne van Schaik
25 maart 2019
Nieuws

Even eerlijk over mijn VIP-dag van gisteren

Gisteren was mijn live VIP-dag ‘Word super aantrekkelijk voor de beste klanten’. Deze dag (check hier de foto’s) hielp ik de deelnemers met de vijf voorwaarden waar ze met hun bedrijf aan moeten voldoen om de beste klanten aan te trekken. Ook hielp ik ze hun meest lucratieve niche te vinden en een wervende marketingboodschap te formuleren.
Suzanne van Schaik
22 februari 2019
Nieuws

Ook geen zin om online funnels te bouwen?

‘Ik heb helemaal geen zin om online funnels te bouwen en heel veel op social media te moeten zitten’. Carla stuurde me een mailtje. Ze volgt me al een tijdje en schrijft dat mijn daadkracht en het feit dat ik veel over mijn eigen groeiproces deel haar aanspreekt. ‘En ik kan leren van je expertise op het gebied van hoogwaardige…
Suzanne van Schaik
6 februari 2019
Nieuws

Hoe mijn RSI mijn redding werd

Zeker vond ik het fantastisch dat ik tienduizenden jonge vrouwen kon inspireren met mijn blog. Maar ik wilde daar ook wel eens naar betaald krijgen. Na jaren hard werken aan mijn fashionblog had ik misschien een naam opgebouwd in “het wereldje”, maar rijk werd ik er niet van.
Suzanne van Schaik
5 februari 2019
Nieuws

2018: dit was het jaar waarin… 

Het was geen kabbelend jaar. Zakelijk niet en privé niet. Graag wil ik je een eerlijke doorsnede van mijn jaar geven, van maand tot maand. Op Instagram riep dit veel reacties op en ik hoop hiermee ook jou positief te kunnen raken.
Suzanne van Schaik
30 december 2018
Nieuws

Hoe jouw verlangen om je kinderen te beschermen averechts werkt

Een half jaar geleden spreek ik mijn klant Ciska voor het eerst. Ze wil graag meer verdienen en minder hard werken, maar vindt het spannend om te veranderen. Aan het einde van ons gesprek zegt ze tegen me dat ze eerst een aantal weken marktonderzoek wil doen voordat ze ‘ja’ zegt tegen mijn traject. Twee dagen later belt ze me.…
Suzanne van Schaik
24 november 2018
Nieuws

Waarom een abonnementsmodel NIET het slimste verdienmodel is voor kennisondernemers (en wat dan wel!)

Mijn visie is dat voor bijna alle zelfstandige, ambitieuze coaches, trainers en consultants geldt dat een abonnementsmodel NIET ideaal is. Een ondernemer die ik laatst sprak is daar een mooi voorbeeld van. Ook hij dacht dat het slim is om een abonnement aan te bieden. Hij levert zijn dienst voor een paar honderd euro per maand. Zijn idee hierbij was: dan…
Suzanne van Schaik
19 november 2018
Nieuws

3 redenen om direct je prijzen te verhogen en hoe je dit doet

De zomer is een mooie periode om op te laden, nieuwe inzichten op te doen én om moedige keuzes te maken voor je bedrijf. Keuzes die ervoor zorgen dat je weer een stap zet dichterbij een bedrijf dat je een heel goed inkomen, veel vrije tijd, de leukste klanten én veel voldoening oplevert. Een bedrijf waarmee je jouw ideale leven…
Suzanne van Schaik
15 augustus 2018
Nieuws

3 redenen om wél een hogere prijs te vragen voor jouw dienst

Marktconform zijn. Ik denk dat veel kennisondernemers hier onterecht naar streven. Regelmatig hoor ik namelijk: 'Ik denk dat ik mezelf uit de markt prijs van mijn ideale klant als ik veel meer ga vragen'. De angst niet meer "marktconform" te zijn is hét bezwaar van veel coaches, trainers, adviseurs en consultants om een hogere prijs te vragen.
Suzanne van Schaik
21 juli 2018
Nieuws

Het verschil tussen €3000,- en €50.000,- vragen aan je klant?

Zorg jij voor een transformatie bij je klant? Een ambitieuze transformatie? Iets wat hij/zij zelf niet voor elkaar kreeg, omdat de weg van A naar B best complex is? Bijvoorbeeld: - ziekteverzuim halveren - een boek schrijven - compleet nieuwe, sterke branding - omzet verdubbelen - een x bedrag aan vermogen opbouwen - tijdrovende bedrijfsprocessen automatiseren
Suzanne van Schaik
10 juli 2018
Nieuws

Minimaal €25.000,- verdienen per klant?

Herken jij je in een van de volgende situaties? Ik zie en hoor veel kennisondernemers hiermee worstelen. - Ze hebben een goed uurtarief, van bijvoorbeeld €150,- per uur, waarmee ze tonnen per jaar verdienen. Maar ze werken 70 tot 80 uur per week. Daardoor hebben ze nauwelijks vrije tijd én zijn ze heel kwetsbaar: als zij op vakantie gaan of…
Suzanne van Schaik
11 juni 2018